آموزشی, مقالات

6 روش خانگی برای تشخیص عسل طبیعی🐝

6 روش تشخیص عسل اصل در خانه

تشخیص عسل طبیعی با 6 روش خانگی و ساده!!

امروزه در خرید عسل، اصطلاح “عسل طبیعی” اهمیت ویژه‌ای دارد. عسل طبیعی به محصولی گفته می‌شود که بدون تقلب و بدون افزودنی‌های خارجی نظیر شکر تولید شده باشد. فرقی نمی کند که عسل مورد نظرتک ‌گل باشد و از یک نوع گیاهی برداشت شده باشد یا مخلوطی از گل ها و گیاهان مختلف باشد؛ در هر صورت باید توجه داشت که تنها استفاده از برچسب “خالص” توسط فروشنده به معنای تضمین کیفیت عسل یا ارگانیک بودن آن نیست. گزارش های اخیر نشان می‌دهند که برخی از محصولاتی که با برچسب “عسل خالص” عرضه می‌شوند، ممکن است هنوز هم افزودنی یا آلودگی داشته باشند که مصرف‌کننده را با چالش های بسیاری روبه‌ رو کند.

از آنجایی که تقاضای عسل در سراسر جهان افزایش یافته است، محصولاتی به بازار عرضه شده‌اند که ممکن است استانداردهای مورد انتظار مصرف‌کنندگان را برطرف نکنند و طبیعی نباشند. برای کمک به شما در تشخیص عسل اصل، چند آزمایش ساده وجود دارد که می‌توانید به راحتی آن ها را در خانه انجام دهید تا اصالت عسل خود را بررسی کنید.

تشخیص عسل اصل با آزمایش آب

برای شروع، از آزمایش آب استفاده استفاده میکنیم ، یکی از ساده ترین روش ها برای ارزیابی خلوص عسل. یک قاشق غذاخوری عسل را بردارید و در یک لیوان آب مخلوط کنید. اگر عسل خالص باشد، به شکل گلوله های کوچک در می آید و در لیوان آب ته نشین میشود. از سوی دیگر، اگر به راحتی حل شود و با آب مخلوط شود، ممکن است نشان‌دهنده غیر اصل بودن محصول خریداری شده باشد؛ این یعنی به احتمال زیاد حاوی شکر و یا سیروپ(شیرین کننده) می باشد!

بررسی کیفیت عسل با آزمایش دستمال کاغذی

آزمایش دستمال کاغذی روش دیگری برای بررسی تشخیص عسل طبیعی است. یک قطره کوچک عسل را روی سطح دستمال کاغذی بریزید و کمی منتظر بمانید؛ در صورتی که عسل خالص باشد، سطح دستمال کاغذی به شکل قابل توجهی مرطوب نحواهد شد و عسل به سرعت جذب دستمال نمی‌شود. اگر عسل به سرعت جذب شود، احتمالاً نشان‌دهنده تقلبی بودن آن است؛ که ممکن است حاوی آب اضافه یا مواد شیمیایی دیگری باشد.

عسل شهد 1 کیلوگرمی خلخال | ساکارز 4 درصد

موجود است

260,000 تومان295,000 تومان
انتخاب گزینه ها This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
وزن 1 کیلوگرم
برند

هلسا زرین گل

بسته بندی

بسته بندی در جعبه معمولی

,

پکیج بسته بندی هلسا

وزن

1kg

عسل شهد 1 کیلوگرمی خلخال | ساکارز 3.5 درصد

موجود است

270,000 تومان305,000 تومان
انتخاب گزینه ها This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
وزن 1 کیلوگرم
برند

هلسا زرین گل

بسته بندی

بسته بندی در جعبه معمولی

,

پکیج بسته بندی هلسا

وزن

1kg

عسل شهد مخصوص بیماران دیابتی ساکارز 1.5 درصد

موجود است

1,000,000 تومان
وزن 1 کیلوگرم
برند

هلسا زرین گل

بسته بندی

پکیج بسته بندی هلسا

وزن

1kg

تشخیص کیفیت عسل با آزمایش حرارت

این تست شامل اعمال حرارت ملایم به مقدار کمی عسل است. در صورتی که عسل خالص باشد، کاراملی می‌شود و رنگ طلایی به خود می‌گیرد و عطر دلپذیری را آزاد می‌کند. از سوی دیگر، عسل ناخالص یا تقلبی ممکن است با اعمال حرارت بسوزد و بوی سوختگی و بوی شکر را از خود متصاعد کند.

رنگ عسل حاکی از کیفیت آن است!

رنگ عسل می‌تواند یک شاخص قابل اعتماد باشد. عسل خالص معمولاً رنگ طلایی یا کهربایی دارد که بسته به منبع شهد، این رنگ کمی متفاوت است. اگر عسل شما بیش از حد شفاف به نظر می‌رسد یا رنگ بسیار روشنی دارد، ممکن است نشانه رقیق شدن با آب یا افزودن شیرین‌کننده‌ها باشد.

بررسی تبلور(شکرک)

کریستالیزاسیون یا شکرک زدن عسل یک فرآیند طبیعی در عسل است که در طول زمان آن را از حالت مایع به حالت غلیظ‌تر تبدیل می‌کند. این اتفاق طبیعی اصالت عسل را تایید می‌کند. با این حال، اگر عسل شما هرگز متبلور نمی‌شود و به طور نامحدود در حالت مایع باقی می‌ماند، ممکن است نشان دهنده حرارت دادن آن یا پردازش بیش از حد در طول تولید باشد که نشان دهنده تقلب است.

آزمایش سرکه

آزمایش عسل با سرکه یک روش ساده است. عسل خالص به طور طبیعی اسیدی است، پس به راحتی با سرکه واکنش نشان نمی‌دهد. اگر هنگام مخلوط کردن عسل و سرکه جوش یا کف ایجاد شود، این نشان دهنده ناخالص بودن آن عسل است، که به احتمال بسیار زیاد به آن عسل آب یا شکر اضافه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *